forside

Vegansk for alle er mit barn. Jeg har lagt utrolig meget arbejde i bogen (lidt over 3 år), men jeg må sige, at resultatet er fantastisk.

Jeg håber derfor, at denne lille introduktion til bogen vil give dig mod, lyst og inspiration til mere vegansk mad.


Spiren til Vegansk for alle

Spiren blev lagt, da jeg for 6 år siden valgte at blive veganer. Tilbage i 2010 var det umuligt at finde en dansk vegansk kogebog i boghandleren, som ikke handlede om raw food. Så jeg var på bar bund i forhold til mit nye valg at blive veganer – for hvordan skulle jeg kunne fortsætte med at spise en masse god mad (og kage!), når jeg ikke følte mig sikker i min veganske madlavning. Og hvordan skulle jeg kunne overbevise min familie og endda fremmede om, at vegansk hverken behøver at være kedeligt, besværligt, dyrt og umuligt?


Hvem kan bruge Vegansk for alle?

Alle!

Vegansk for alle er ikke kun for dem, som allerede er vegetarer eller veganere. Jeg har lavet bogen for at kunne inspirere flere til at spise meget mere fra planteriget og til at tage flere kødfrie dage.

Derfor har jeg lavet opskrifterne udfra:

  • At du let skal kunne finde alle ingredienserne i supermarkedet og/eller hos den lokale grønthandler.
  • At opskrifterne er hurtige at lave. Du skal ikke stå og knokle i køkkenet i flere timer for at få en masse lækker mad (der er nogle få opskrifter, hvor du skal stå lidt længere tid i køkkenet – men de opskrifter er det hele værd!)
  • At det er billigt. Jeg er selv studerende, så for mig er det vigtigt at spare alle de steder, hvor jeg kan. Så i bogen vil du få forslag til, hvordan du kan spare ekstra penge – udover de penge du selvfølgelig sparer, når du skærer ned på kødet.
  • At maden er fyldt med smag! Er der noget værre end mad, som ikke smager af noget? For mig er det værste, når folk får en smagsløs og kedelig vegansk ret, for så har de ikke oplevet, hvor smagfuld vegansk mad faktisk kan være.


Hvad består Vegansk for alle af?

Vegansk for alle er først og fremmest en kogebog. Kapitlerne giver inspiration til både: morgenmad, deller, pålæg, gryderetter, varme retter, mættende salater, brød, pizza, supper og søde sager. Vigtigst af alt er det kun opskrifter, jeg selv anvender i både hverdag og weekend.

Men du vil også få hjælp til, hvordan du bedst kommer i gang med den veganske madlavning:

  • Guide til opskrifterne – og en opfordring til mere sjov i køkkenet!
  • Information om de vigtigste/mest anvendte ingredienser i opskrifterne – også kaldet særlige ingredienser i bogen.
  • Information om vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer i den veganske kost
  • Kostplan: inspiration til en hel uge kun med vegansk mad – og en oversigt over hvor meget du vil få af udvalgte vitaminer og mineraler. En lille afsløring: Du får alle de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer, som du har brug for med kostplanen! Den eneste undtagelse er D-vitamin og B12-vitamin.


Fejl i opskriften: Æble-kanel-brød

Jeg har fundet ud af, at der er en fejl i mængdeangivelsen i denne opskrift.

I opskriften står der, at der skal anvendes 150 g groft mel + 200 g hvedemel.

Der skal anvendes 250 g groft mel + ca. 550 g hvedemel

OBS: Denne fejl er blevet rettet i det nyeste genoptryk, som vil komme på gaden fra uge 50!

en.pdf24.org    Send article as PDF