image featured

Ditte

Categories Livsstil, Sundhed

Intuitiv Spisning | 3 råd

Mærk efter hvad du har brug for at spise.

Spis lige præcis dét din krop har brug for.

Måske har du stødt på intuitiv spisning (intuitive eating), når du har søgt efter svar på, hvordan du kan leve mere i overensstemmelse med dig selv og din krop?

Intuitiv spisning udspringer af idéen om, at din krop giver dig signaler i forhold til, hvad den har brug for. Og så handler det om at erstatte negative tanker og mønstre, som mange af os har fået på grund af slankekure og slankekursmentalitet. Det handler om at lade mad være mad – for mad er ikke skyldfølelser, “godt”, “dårligt”, “tilladt”, “forbudt” osv.

På den ene side synes jeg, at det er en naturlig tanke, som giver mening at leve efter- men på den anden side, så tænker jeg også, at det er virkelig nemt at skrive, men virkelig svært at efterleve.


Intuitiv spisning er ikke bare lige, selv om mange, der skriver om det, får det til at lyde sådan. Det er ikke noget, der bare sker.

Det er ikke bare lige at mærke ens krops signaler, især ikke hvis du i lang tid (flere år) har undertrykt din krops naturlige signaler. For det er skide svært at mærke efter – og det er heller ikke altid specielt rart. For når du begynder at mærke efter, begynder du også at mærke de følelser og tanker, der handler om og påvirker dine madvalg, meget tydeligere! Der er tit en eller flere grunde til, at du har valgt at undertrykke kropssignaler, følelser og tanker.

Og så er det heller ikke altid, at din krop ved, hvad der er bedst. Og det skriver jeg af to årsager:

1. Din krop er ikke en separat “mekanisme” fra din hjerne og dermed (nu skriver jeg det igen) følelser og tanker.

2. Din krops vigtigste funktion er at opretholde sig selv. Lad mig give dig et eksempel: Hvis du har gået rundt hele dagen og ikke (bevidst/ubevidst) har fået nok at spise, hvad er det, så du typisk rækker ud efter sidst på eftermiddagen/aftenen? Ja, nemlig: alt det søde eller hele brødhylden, for din krop har brug for sukker for at genoprette blodsukkeret. Altså… man kan sige, at din krop ved bedst, for den får dig til at række ud efter det, som hurtigst muligt giver blodsukkeret et skub opad. Men er det dét, som du helst vil have – og er det egentligt det bedste for din krop?

Men bare rolig! Det er ikke umuligt at få et mere naturligt forhold til din krop, din mad og mere positive tanke- og følelsesmønstre i forhold til din mad. Det kræver dog træning, arbejde og (nok en masse) justeringer. Men når basen for din intuitive spisning er lagt, så vil det til gengæld også kunne hjælpe dig utrolig meget – især hvis du ligesom så mange andre kæmper med tanker om din mad og spisevaner.

Så her er mine tre konkrete råd til at få dig godt på vej.

Hvis du har brug for et mere dybdegående samarbejde omkring din kost og intuitiv spisning, så læs mere HER.


1. Find din helt egen sammensætning

Først og fremmest er det vigtigt at vide hvad der gør dig mæt. Kig på sammensætningen af kulhydrater, protein og fedt i din kost.

Spiser du primært kulhydrater, proteiner eller fedt?

Hvordan får denne sammensætning dig til at føle – har du energi nok, forbliver du mæt, bliver du tilfredsstillet udover at blive mæt osv?

For at få et endnu bedre indblik i din sammensætning, og hvad det er din krop har brug for, så leg og juster lidt på indholdet af kulhydrater, proteiner og fedt.

Du behøver ikke at taste det ind i et program for at få procenterne, for det er jo ikke specielt intuitivt 😉 Hvad, du derimod skal gøre, er at ændre på sammensætningen af dine måltider. Husk, det kan være, at sammensætningen skal være forskellig alt efter, hvilket måltid på dagen det er.

Spiser du for eksempel en kæmpe bunke pasta til aftensmad med en skefuld linsesovs? Så prøv at mikse det op ved at bytte om på mængden af pasta og linsesovs, så du ender med en kæmpe bunke linsesovs i stedet for. Mærk forskellen på hvordan du bliver mæt og tilfredsstillet – er det bedre, eller har du brug for mere pasta?

Det vil nok kræve en masse justeringer og frem og tilbage. Men det er det værd.


2. Få styr på din sult

Hvad mætter og hvad gør dig (mere) sulten?

Det her hænger sammen med første råd, for sammensætningen af kulhydrater, proteiner og fedt har en stor indflydelse på, hvor mæt du ender med at føle dig.

Men det har også noget at gøre med selve mad- og råvarerne, som du spiser. Visse fødevarer mætter mere og bedre end andre. Jeg bliver for eksempel sulten 15 minutter efter, at jeg har spist en smoothie bowl – så det spiser jeg ekstremt sjældent, for jeg synes ikke, at det giver mening at spise noget, der ikke mætter mig i lang nok tid.

Så er der visse retter og fødevarer, som mætter dig mere end andre?

Er der visse retter og fødevarer, som gør dig mere sulten eller ikke mætter godt nok?

Lyt til din krop. Giv dig selv det, som mætter og giver dig energi.


3. Lær din krop at kende

Det her råd er egentligt i “tre dele”. For både krop, følelser og tanker er essentielle at lære at kende, når du gerne vil spise mere intuitivt og have et afslappet forhold til din mad og krop. Men jeg har valgt kun at fokusere på kroppen, da den nok er den mest konkrete af alle tre.

Hvad mener jeg egentlig, når jeg skriver, at du skal lære din krop at kende? Tjo, du skal have papir og kuglepen klar. Mobilen kan dog også godt bruges 😉

Du skal simpelthen skrive helt fysiske signaler fra din krop ned. Er det let, og vil du få fat i alle signaler? Nej, det vil du muligvis ikke. Men det her handler ikke om at være perfekt, men derimod om at lære din krop at kende.

Skriv de fysiske signaler ned – gerne med en lille notits med informationer, som du synes kan være vigtige.

Det kan være, du allerede nu har nogle signaler, som din krop tit sender afsted: skriv dem ned. Det kan også være, at du er helt på bar bund, og så handler det om, at du har papir og kuglepen eller mobil med dig og så skrive ned, når du kan mærke noget fra din krop.

Det kan være, at du tit mærker en sult knurre i maven en halv time efter, du har spist en stor frokost.

Det kan være, at du tit får tilstoppet næse, når du spiser chili eller kage.

Det kan være, at du tit føler en indre uro, når du drikker chai latte efter klokken 16.

Der er utroligt mange signaler. Men jo flere af de signaler, du skriver ned, og skriv gerne de samme ned eller lav et system, hvor du kan se, hvor mange gange du får et bestemt signal, jo bedre et overblik vil du få over det, din krop prøver at fortælle dig.

Alle de fysiske signaler vil ikke altid have noget at gøre med, hvad din krop fysisk har brug for. Du vil tit opdage, at din krop sender signaler afsted, når det i virkeligheden har noget at gøre med dine følelser og tanker.

www.pdf24.org    Send article as PDF   

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.