image featured

Ditte

Categories Livsstil, Personligt

5 Aftenritualer

Dage og nætter føles stadigvæk lange og mørke – på trods af at lysere tider langsomt vender tilbage.

Jeg har arbejdet meget med at lære at holde mere af mørket. Hvis du spurgte mig for 5 år siden, hvordan jeg havde det med vinterens mørke, lange nætter og især november og februar, så havde jeg fortalt dig, at det var noget af det værste, jeg vidste. Jeg kunne ikke vente på, at solen igen herskede det meste af dagen og aftenen, og jeg kunne især ikke vente på, at varmen kom.

I dag er det anderledes. I dag elsker jeg alle årets måneder og årstider for hver deres muligheder og rytmer. Jeg holder lige så meget af de mørke og ruskende vinteraftener, som jeg holder af de lyse og milde sommeraftener. Og jeg kan ikke længere forstå, hvordan man kan hade hverken november eller februar.

Det betyder ikke, at når jeg kan mærke foråret i luften, at jeg ikke spændt går og messer forårets kraft, grønne skud og tittende krokusser frem – men det er ikke noget, jeg længes efter, når vinteren er på sit højeste.

Mit arbejde på at forbedre mit forhold til vinteren har gjort, at jeg kan se det gode ved mørket. Mørket betyder trods alt, at det er tid til at falde til ro – det er tid til at hvile – det er tid til at vende indad.

De følgende fem ritualer er nogle, der spænder helt tilbage til, jeg har været omkring 12-13 år, og nogle af dem er stadig i gang med at finde fodfæstet – men det er ritualer, der har hjulpet mig med at finde roen, hvilen og introspektionen.


Dagbog

Dagbog er en fantastisk måde at få tanker gjort tydelige og klare; at få klarhed på. Jeg har skrevet dagbog siden, jeg var omkring 12-13 år, da jeg første gang læste Anne Franks dagbog. Først prøvede jeg at skrive ligesom hende med mange detaljer og gennemgang af dagen – det gik ikke så godt; en dagbog er jo først og fremmest til dig selv, dine tanker og behov. Det er sådan, jeg bruger den nu.

Min dagbog hjælper mig med at få tankemylder ned på papir. Det er ikke altid, at det giver mening eller hjælper lige med det samme, men når jeg kigger tilbage et halvt år senere, har jeg jo fået det hele på afstand, og jeg kan vende tilbage med større kærlighed til mig selv og situationen. Dagbog hjælper mig med at få ro i hovedet, og det hjælper mig med at få større forståelse, accept og selv-kærlighed til mig selv.

Brug dagbog: Hvis tankerne myldrer, og du har brug for at få lagt dem væk. Hvis du har brug for klarhed. Hvis du har brug for at komme af med følelser.


The

Jeg er en inkarneret thedrikker. The hjælper mig med at vågne. The hjælper mig med at holde koncentrationen. The hjælper mig med at hygge. The hjælper mig med at finde ro og kunne sove.

The kan bruges på mange forskellige måder, men den bedste anvendelse om aftenen er helt klart til at sove. Medmindre du er en natteravn, så drik endeligt løs af både grøn og sort the. Jeg anvender selv kun urtethe om aftenen, og jeg kan især godt lide kamille – kamille har nemlig et aktivt stof, der ved kontinuerligt indtag, har en afslappende og særligt beroligende effekt.

Men the er ikke bare the – især ikke når du også begynder at bruge urtethe i dit daglige indtag. Ikke nok med at the kan påvirke dig helt fysiologisk, så kan the også være med til at være en grænseovergang. Du kan bruge the til at være et aftenritual, der kan få dig ned i gear og gøre dig mere bevidst.

Brug hele processen i brygningen til at falde ned i gear. Vælg dit yndlingskrus. Hæld din ønskede the op i en thepose – duft til theen når du åbner for posen eller dåsen; hvad dufter det af? Hvilken følelse giver det dig?

Sæt vandet til at koge. Imens det koger, kan du bruge nogle beroligende vejrtrækningsteknikker.

Hæld det kogende vand over theen i koppen. Lad theen trække. Imens theen trækker, kan du dufte til den, læse i en bog, lave flere vejrtrækningsøvelser, måske endda meditere… eller se det sidste af din Netflix-serie, inden du slukker ned for aftenen.

Drik theen langsomt og nyd den ro fokusering på én enkel ting kan gøre.

Brug the: Hvis du gerne vil have noget at drikke, der kan hjælpe dig med at slappe af. Husk at der skal et dagligt fast indtag af urtethe til, før du kan mærke en fysiologisk forskel. Vær opmærksom på, at hvis du tager medicin, at en eller flere urter ikke påvirker din medicin uhensigtsmæssigt!


Læse

Ud af de fem ritualer herpå listen så er læsning det ritual, der har fulgt mig allerlængst tid. Jeg har læst og læst og læst hver aften, siden jeg har været omkring 10 år gammel – faktisk har jeg siden dengang læst på alle tider af døgnet… bøger følger mig med overalt! Jeg kan derfor ikke falde i søvn uden at læse mindst 1 side – hvis der er noget, der siger til min krop og sind, at det er på tide at sove, så er det dét. Selv når jeg har angst, kan læsning hjælpe mig med at falde til ro. Jeg tror, det skyldes, at jeg kan blive fuldstændig opslugt, når jeg læser en bog – en hel verden udspiller sig jo for mit indre blik.

Der har været perioder, hvor jeg ikke har læst nær så meget, og så gælder det om at komme ind i rytmen/ritualet igen. Det kan godt være svært nogle gange at komme op og læse lige så mange sider, som før den “dårlige periode”, men med tålmodighed kommer jeg altid godt tilbage til min yndlingsbeskæftigelse.

Hvis du mere er til bøger i digital form end papir, så sørg for at lyset på din tablet/mobil er sat til nattelys!

Brug læsning: Hvis du gerne vil transporteres hen til en anden verden.


Taknemmelighedsliste

Det ritual her på listen, der stadig er i gang med at finde fodfæstet – men som jeg trods mange uregelmæssigheder er meget glad for! Jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har læst, at det er godt at lave en taknemmelighedsliste hver dag – men det er mange gange. Der er til gengæld også noget om snakken. Når jeg har været i en periode, hvor jeg har været god til at skrive tre ting ned, jeg er taknemmelig for, har jeg haft en større følelse af tilfredshed og glæde. Det går faktisk ret hurtigt fra, at man begynder at skrive gode ting ned til, at en positiv forskel kan mærkes.

Det gode ved taknemmelighedslisten er, at der er ikke noget, der er for småt eller for stort; og der er ikke noget, der er bedre at være taknemmelig over end andet. Solskinsvejr og et egern kan have lige stor betydning for dig og dit velvære som en rigtig god snak med din veninde – det vigtigste er, at det gør/har gjort dig glad i løbet af dagen.

Det kan godt være svært at komme i gang nogle gange, for taknemmelighed føles som “noget stort, der kræver noget stort” – i hvert fald for mig, og så kan jeg være hurtig til at frasortere det, der ikke er “stort nok” til at komme på listen. Men alt er stort nok, hvis det har gjort mig glad.

Det er en fantastisk måde at slutte dagen af på. Jeg bliver i hvert fald altid meget mere glad, når jeg skriver det gode i mit liv ned.

Brug taknemmelighedsliste: Hvis du nogle gange bliver lidt for trist over dit liv/dig selv – taknemmelighedslisten kan hjælpe dig med at se alt det gode og skønheden, der er i dit liv.


Tarot

Jeg mener at have skrevet før, at jeg er en heks; hvis jeg ikke har, så får du den her. I mine hekserier og spiritualitet går jeg særligt op i blandt andet tarot, for det giver en helt fantastisk indsigt i mig selv og mit liv.

Jeg lægger næsten tarot hver aften, for det hjælper mig på flere forskellige måder. Jeg falder til ro og bliver meget mere fokuseret på grund af mine indledende ritualer. Jeg kan få vendt nogle problemstillinger, som jeg ikke helt kan finde ud af at komme til bunds i via min dagbog. Jeg får ret ofte nogle store aha-oplevelser, der kan give mig sjælero… sjælero er godt at sove på.

Og så er det bare nogle helt vildt flotte kort, jeg har – og det er da altid dejligt at slutte dagen af med at kigge på noget flot 😉

Brug tarot: Hvis du er heks ligesom mig og/eller bare gerne vil have indsigt.

   Send article as PDF   

2 thoughts on “5 Aftenritualer”

  1. Such wonderful tips! Sometimes I think we forget that some very normal/’everyday’ activities can be (and are) rituals that can help us unwind or process the day. I also love tarot as a tool to reflect on life’s challenges and to see things in a different way!

    • Thank you so much Jenny 🙂 And thank you for taking your time to translate it so you could leave a comment!
      Yeah, everyday activities are sometimes/most of the time just background noise, so I’ve found it very helpful to put some “magic” into those kinds of activities that help me unwind.
      Tarot is amazing! It really does open my eyes sometimes (and calls me out, haha)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.