image featured

Ditte

Categories Livsstil, Sundhed

Angsten – tips og viden

Hvis du gerne vil læse om min egen oplevelse med angst, så klik her – dette indlæg er fortsættelsen på det.


Hvad er GAD?

GAD står for: General Anxiety Disorder.

Det følgende afsnit omkring angst har jeg fra Angstforeningen:

Generaliseret angst er, når man hele tiden har bekymringstanker og uro i kroppen – det er dog ikke sikkert, at man bevidst om det. I mit tilfælde viser GAD sig ved, at jeg næsten uafbrudt har tanker om, at jeg selv eller en af mine nærmeste kommer ud for en ulykke er bliver alvorligt syg.

Jeg ved godt selv, at det er irrationelle tanker, men samtidig har jeg det her “hvad nu hvis…” – og det er ikke sådan at kimse ad.

Mange der lider af angst har ofte flere angstlidelser samtidig: i mit tilfælde er det GAD og helbredsangst. Derudover lider mange, som har angst, også af depression, hvilket ikke er så underligt; når man går og bekymrer sig hele tiden OG har en masse ubehagelige kropslige reaktioner, såsom åndenød, hjertebanken og svimmmelhed, så bliver man fysisk og psykisk drænet.

Man bliver deprimeret over ens situation, som er ulidelig.

Man har aldrig en pause, så man kan ikke lade op.

Jeg vil anbefale at klikke på linket til Angstforeningen – her er råd til dem, som lider af angst og til pårørende, for det kan være svært at som pårørende forstå, hvad angst er, og hvad angst kan gøre ved en person, som lider af det.


Tips

Følgende tips er nogle, jeg selv anvender i mit eget liv. Jeg har nu i næsten 2 år aktivt brugt disse tips selv,  og jeg har kunnet mærke en positiv forandring i både krop og sind.


Yoga

Til december har jeg lavet yoga mindst 3 gange om ugen i 2 år – men for det meste laver jeg yoga 5 dage om ugen. Yoga giver mig ro i både krop og sind, og når jeg har angstprovokerende tanker, så har jeg lettere ved at smide dem væk uden at blive (alt for) påvirket af dem.

Min yoga har båret særligt præg af, at jeg skal ned i min krop og lære at være i den – at være i fuldstændig ro. Jeg har derfor primært fokuseret på hatha yoga, hvor jeg har holdt stillingerne i mindst 1 minut.

Gennem yoga har jeg lært min krop og dens signaler bedre at kende… ja, jeg ved godt, at det lyder meget hippie-agtigt og kumbaja – men yoga er faktisk et rigtig godt værktøj, når man lider af stress, angst og/eller depression.; hvilket er noget, jeg ikke troede ville være muligt, da jeg først gik i gang med at lave et par omgange solhilsen om morgenen for 2 år siden.

Jeg er personligt selv stor fortaler for hatha yoga, da det giver én længere tid til at være i positioner end fx flow yoga. Men i bund og grund handler det om, at du finder en “yoga-retning”, som giver dig mest.


Fyld så maven op – for pokker!

Når jeg kan mærke en begyndende uro, er jeg begyndt at fylde min mave op. Jeg drikker så meget vand, urte-te eller saft som muligt (og spiser måske lidt til), indtil min mave føles helt fyldt.

For mig giver det mere ro i kroppen. Kroppen går i fight/flight-tilstand, når angsten træder til, og derfor er det godt at fylde maven op, da den går i stå på grund af denne reaktion. Derudover kan man også opleve smerter/spændinger i solar plexus – det lindres, når maven fyldes.

Hvis du ikke er så meget for at spise, når du oplever angst, så kan du i stedet blidt massere din mave for at lindre smerterne/spændingerne.


Afled tankerne

For mig hjælper det at aflede mine tanker, når jeg kan mærke, at min uro kan blive til mere (= et angstanfald).

Det har tit hjulpet mig at læse om, hvad angst er: hvilke reaktioner kroppen går igennem, og hvordan andre oplever det at have angst. Der er nogle gode danske sider om angst, men jeg synes især, de engelske er gode, når man gerne vil læse om, hvordan andre oplever angst, og hvad der hjælper dem.

Men jeg synes lige så meget, at læse en bog, se en film/tv-serie eller surfe på netter hjælper mig – så længe mine tanker bliver afledt.


Mad og drikke, som du måske burde holde dig fra

Jeg har i 2 år næsten afholdt mig fuldstændigt fra alkohol, da jeg oplevede, at alkohol var med til at forværre min angst og uro.

Det er særligt, hvis man har drukket nok til at få tømmermænd og får de typiske tømmermandssymptomer: hjertebanken, svimmelhed og dårlig søvn – symptomer der hurtigt kan blive angstprovokerende for en, som allerede har angst.

Derudover kan det også være en rigtig god idé at holde sig fra koffeinholdige produkter såsom kaffe, sort te, sodavand med koffein og chokolade. Det skyldes, at koffein er opkvikkende (får blandt andet hjertet til at banke hurtigere og kan give uro) – og igen, så er det ikke noget, du har brug for, når du allerede døjer med uro i kroppen.

Det kan måske virke fuldstændigt urealistisk at fjerne alle disse produkter – og du bliver måske endda en anelse nedtrykt?

Det er ikke, fordi jeg skriver, at du skal fjerne alt det her fra din kost, men prøv at gøre det i bare 3 dage. Mærk hvilken forskel det gør. Hvis du simpelthen ikke kan, så hjælper det også at skære ned på indtaget.

Gør det, som føles rigtigt for dig.


Angst kan godt skifte symptomer

Angst er et snedigt monster. For mig er det værste ved angsten, at den sagtens kan skifte udtryksform/-symptomer.

Min angst har typisk vist sig i form af følelsen af vejrtrækningsbesvær, ekstreme smerter i nakke og skuldre og smerter omkring brystet. Men i en periode oplevede jeg, at angsten viste sig i form af: summen i brystet, kvalme og ekstrem svimmelhed (det hele sejlede for mig). Ubehagelige symptomer i sig selv, men smæk lige en omgang helbredsangst indover, og du har en god cocktail… Jeg vidste selvfølgelig ikke i starten, at angsten havde fået nye klæder – men det har jeg lært nu: min angst skifter i ny og næ symptomer.

Så husk, hvis du lider af angst: det kan være, at angsten har besluttet sig for at ruske op i din verden.

 

Men kontakt altid din læge for at få lavet et helbredstjek og være på den sikre side, hvis du oplever disse eller andre symptomer.


Anxiety hangover

Dagen efter et angstanfald er virkelig slem – i hvert fald for mig.

Mit hjerte er ømt på grund af den hardcore cardio, den blev udsat for.

Min krop er øm og smerter.

Mit hoved er fuldstændig blæst.

Dette er normalt efter et (slemt) angstanfald. Derfor vil jeg foreslå dig at tage en pjækker fra arbejdet/uddannelsen, da du alligevel ikke vil få noget som helst ud af dagen.

Hvis du har behov for at være sammen med nogle, så vær sammen med nogle som ikke stiller krav til dig og din form for engagement.


Jeg håber at begge indlæg omkring (min) angst har hjulpet dig, hvis du selv lider af angst… og jeg håber selvfølgelig også, at hvis du ikke selv har angst, at du har fået en bedre forståelse af, hvad angst egentlig er.

www.pdf24.org    Send article as PDF   

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *