image featured

Ditte

Categories Livsstil, Sundhed

Hemmeligheden bag livsstilsændringer – 2 afsnit

Så er vi kommet til næste og sidste afsnit i: Hemmeligheden bag livsstilsændringer (som faktisk ikke er en hemmelighed). Hvis du ikke har læst første afsnit, så klik her – hvis du har, så går vi i gang med det samme!


Frygten for det ukendte

Når man opgiver noget – eller som jeg vil mene det er: vælger noget fra og andet til – og giver sig i kast med noget nyt, så er frygten for, hvad der kan ske, straks til stede. Og sådan er det også, selv om du har valgt at gøre det for at forbedre din livsstil.

Det er helt normalt!

Du har opbygget nogle vaner, som er til for at gøre dit liv lettere og mere overskueligt. Det kan være helt nye vaner, og det kan være nogle rigtig gamle og indgroede nogle. Men lige meget hvad så kan følgende spørgsmål alligevel godt poppe op, for du er jo i gang med at ændre “det hele”:

Hvordan skal jeg håndtere sociale situationer?

Hvad skal jeg sige til familie, venner og bekendte?

Hvordan vil de reagere?

Skal jeg stædigt holde fast – eller skal jeg acceptere, at det ikke altid kan gå efter mit hoved?

Vil jeg forandre mig fuldstændigt – vil jeg overhovedet kunne genkende/lide mig selv?

Og mange andre spørgsmål…


Her er det vigtigt, at du svarer på alle de spørgsmål, der dukker op, så ærligt og uddybende, som du kan. Det er ved besvarelsen af de spørgsmål, at du lægger frøet for din succes.

Der er ikke en rigtig måde at gøre tingene på – det handler om, at du gør det rigtige for dig.

Vend det til at blive subjektivt: Det er dig og dit liv, det handler om. Så vær gerne lidt egoistisk, når du nu handler om, at du vil gøre noget godt for dig selv – for i sidste ende vil det vise sig at være godt for dem, du kender.

Vælg en tilgang som passer til, hvordan du er. Vælg ikke en tilgang som dine forbilleder har – for de er ofte helt anderledes, end du er.


Følelser og tanker

Der er ingen vej udenom: følelser og tanker hænger sammen.

Hvordan du tænker kan afgøre – og afgør – hvordan du har det.

Hvordan du har det kan afgøre – og afgør – hvordan du tænker.

Det er derfor vigtigt, at du gør dig mere bevidst om, hvordan din følelser og tanker hænger sammen med dine handlinger.

Der er ofte en eller flere “temaer” knyttet til de forskellige følelser og tanker. Når dette er blevet klart (eller mere klart), vil du kunne ændre dine handlinger til at stemme mere overens med, hvad du faktisk gerne vil.

Hvis du ikke helt forstår, hvad jeg mener med “temaer”, så er det godt, at jeg prøver at forklare det med min næste anekdote:


Da jeg første gang startede i gymnasiet, oplevede jeg for første gang at blive stresset.

Jeg havde det ikke specielt godt. Jeg var lige gået ud af 9.klasse, og i de tre sidste år af folkeskolen (7-9.) havde jeg haft det fantastisk. Jeg havde venner, tætte veninder, sociale aktiviteter udenfor skolen og andre skønne ting – jeg havde det som blommen i et æg.

Da jeg startede i gymnasiet, havde jeg derfor ikke længere min identitet.

Hvem var jeg egentlig i forhold til alle de andre?

Hvordan kunne jeg vise mig selv på en positiv måde?

Hvordan kunne jeg få venner?

Jeg havde svært ved at finde mig til rette, og jeg havde svært ved at snakke med de andre. Jeg var ikke længere blommen i et æg – og det var forvirrende.

Det endte med, at jeg hver dag efter skole kom hjem og spiste og spiste og spiste. Jeg var ked af det på grund af den usikkerhed, jeg følte og havde og på grund af alle de spørgsmål, der susede rundt i mit hoved.

Jeg stoppede efter ca. 1 måned. Men der var også mange andre faktorer, der gjorde, at jeg stoppede: jeg var skoletræt, og min far havde fået diagnosen kræft.


Jeg har efterhånden opdaget, at jeg trøstespiser, når jeg er stresset og ked af det.

Ydre og indre faktorer er og kan være stressende. Måske skal man nå en deadline, man er ked af det, man har haft en ubehagelig diskussion, man skal overpræstere for at blive anerkendt og mange andre ting.

Det kan ende med, at man prøver at få styr på de faktorer ved at reagere på en bestemt måde. For mig er reaktionen på stress og usikkerhed, at jeg spiser søde sager. For søde sager giver mig en følelse af: hygge, ro og overskuelighed. Det er en trøst i en mørk tid. Det er altså mit tema for, når jeg er stresset, ked af det og usikker. Og sådan har man mange temaer.


Det var så afslutningen på Hemmeligheden bag livsstilsændringer. Jeg håber, jeg har kunnet hjælpe dig udfra både mine oplevelser og min viden.

en.pdf24.org    Send article as PDF   

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *