stillness
Livsstil,  Personligt

Stillness – den indre stilhed

Stillness. Stilhed. Stille. Tyst. Ubevægelig.

Der er ikke rigtig et dækkende ord for stillness på dansk. Ifølge Cambridge Dictionary er det: en komplet/fuldstændig mangel på bevægelse eller ændring af stilling/position.

Sådan som verden er i dag, vil det for de fleste være det værste – vi har alle sammen så mange drømme, planer og mål, så hvorfor stå fuldstændig stille?

Især også når vi er blevet påtvunget det “stille liv” på grund af covid.

Og foråret er lige rundt om hjørnet!

Men nogle gange går ens drømme, planer og mål ikke som ventet, eller de tager meget længere tid at realisere, og her er det godt at kunne være helt stille; at kunne


Stillness

For mig betyder det: At kunne hvile i at stå og være stille; at kunne hvile i ikke at reagere; at kunne være tilstede lige her og nu.

Ordet er ikke kun af en fysisk betydning. Vi kan alle sammen stå stille og lade være med at reagere – vi har jo lært at stå stille og vente på bussen og lade være med reagere, selv om en irriterende bussemand beder om at blive pillet ud.

At kunne finde stilheden, være i den og leve den, er mental og en måde at anskue ens liv og verden på. Det er noget, jeg arbejder på. For når livet nogle gange er sat på pause i forhold til, hvor jeg selv synes, at jeg burde være eller rykke mig hen, så hjælper det mig at vende det hele lidt på hovedet og stille mig selv følgende spørgsmål:

Hvad er det, at jeg siger til mig selv, at jeg skal nå? Og hvorfor har jeg sat et tidspunkt for, hvornår jeg skal nå det?

For mig personligt er der en del grunde, at stillness kan være svært at finde:

Sociale medier (hvor inspirationskilderne altid lige er det ekstra skridt fremme)

Min reaktion på selve samfundet og dets “go-go-go”

Min angst

Mit behov for kontrol

Mit behov for at vide


Hvordan kan den indre stilhed findes?

Jeg kan ikke komme med 10 bud på, hvordan du 100% finder din indre stilhed, stillness, og lærer at acceptere, hvor du er i livet. Men her er nogle punkter, som jeg selv arbejder med og på, og som jeg har fundet hjælper mig med at kunne hvile i at stå og være stille, hvile i ikke at reagere og være tilstede lige nu og her.

Accept

Accepter hvor du er. Lige nu og her.

Lad være med at tænke på, hvor du har været (især hvis fortiden indeholdt flere positive momenter), og hvor du gerne vil hen.

Det kan være, at et mantra vil hjælpe. At tænde lys. Trække et tarot/orakelkort.

Find de små søde stunder i dit liv lige nu.

Hvad gør dig glad og giver dig glæde?

For mig er det lige nu (i denne liminale fase): mine hunde og katte, kæresten, Parks and Recreation-serien, søde og sjove dyrevideoer, da snevejret var her, var det at lege med sneen, og nu hvor solen varmer og lyser op, er det den. Det er måske ikke, hvad man vil kalde fantastiske og episke oplevelser, hvis man kigger på udefra eller (som jeg gør lige nu) skriver om det… men det her er mine små søde stunder, som giver mig glæde.

Find sødmen og forkæl dig selv med den! FYLD dit liv op med disse stunder, hvor du bare er.

Luk ned

Luk ned for dig selv. Lad være med at være så meget på; dit liv handler ikke om at være til for andre.

Hvordan man er på er forskelligt fra person til person.

Nogle giver og giver og giver altid til andre – uden at sørge for at gemme noget af deres egen energi til sig selv.

Nogle bliver nødt til at tjekke arbejdsmails hele tiden – selv klokken 22 om aftenen.

Andre er altid logget ind på instagram/snapchat/facebook, så hver evig eneste notifikation ses og reageres på – og gud forbyde at man ikke lægger noget op hver evig eneste dag, selv om man måske ikke lige orker.

Fokuser lidt mere på dig selv. Gør noget godt kun for dig selv, som andre ikke behøver at få en del af, eller som andre ikke behøver at blive en del af.

Meditation. Yoga

Yoga er en gave i mit liv. Hver gang jeg sætter mig på yogamåtten genopdager jeg denne indsigt.

Yoga, især hvis du laver balance-øvelser, tvinger dig til at være lige her og lige nu – ellers falder du lige så lang som du er, ligesom en fældet træstamme.

Du lærer også, at du må acceptere, hvor du er i din praksis… i hvert fald hvis du gerne vil undgå skader og vil have et godt forhold til dig selv og din krop. Yoga hjælper med at udvide og udvikle, men det handler også at respektere og acceptere, hvor du er henne; med det mener jeg rent fysisk i din praksis, men også hvad din krop kan og ikke kan (sportsligt såvel som helt fysiske begrænsninger såsom hvordan dit skelet er sat sammen), og hvordan du mentalt har det den pågældende dag.

Derudover er yoga fantastisk som en meditation i bevægelse. Det er ikke alle, som kan eller har godt af at meditere på den mest kendte måde (sidde/ligge stille).

Men hvis du gerne vil lære at finde din indre stilhed, stillness, på den “traditionelle” måde, så har Netflix en serie lavet af Headspace: A guide to meditation. Den er faktisk ret god 🙂

Kreative sysler

Vær kreativ på din helt egen måde. Når vi er kreative og går fuldstændig ind i den proces, finder vi os selv tit i det, som man kalder flow.

I flow er du fuldstændig tilstede her og nu. Du tænker ikke over, hvor du er; hvor du bør være; hvor du gerne vil hen.

Dit hoved bliver stille, tankerne er der stadig, men fordi du er opslugt af din kreative proces, bliver du ikke påvirket på samme måde.

Tegnebøger er tit det, som hjælper mig med at finde mit flow.

Men det handler ikke kun om flow. Kreativitet er et udtryk for dig selv – og hvis du vælger at være kreativ på en måde, hvor du kun gør det for din egen skyld, vil du muligvis også finde, at dine kreative sysler giver dig glæde, giver dig en af de søde små stunder som vi alle sammen har brug for og godt af.


Hvad hjælper dig med at finde din indre stilhed?

   Send article as PDF   

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.